Atelier de ecologie magică. Despre defamiliarizare, povești ciudate, talismane și ecologie

Defamiliarizarea este un exercițiu de ecologie magică, ceea ce este de la sine înțeles în antropocene devine ambiguu, intuit, întunecat.

Activitate
Texte

Atelierul a fost realizat în cadrul taberei nomade de artă contemporană Minitremu Art Camp #8, în 10 iulie, în Parcul Copiilor Timișoara.

Am decis să realizez un atelier experimental, iar mulțumită echipei Minitremu am putut pune în practică ceea ce ca artistă pedagoagă este mai dificil să realizez într-un cadru formal, atelierul se bazează pe practica mea artistică și este la o oarecare distanță conceptulă de activitatea mea de profesor care este legată de educația digitală.

Scurtă introducere

Arta, conform lui filozofului climatic Timothy Morton nu poate fi redusă la părțile ei, la materialele din care este făcută, nici la viața artistului nici la contextual ei istoric. Arta emană din ceva de dincolo de nevăzut, în sensul că nu suntem responsabili de ea și nu o pot percepem în mod direct, în fața noastră, constant prezentă. Este ceva ce ține de magie. Are efect asupra noastră, chiar dacă nu o putem cuprinde, cauza este neclară pentru noi. Iar asta ne este ciudat.

A work of art is like a transparent bag full of eyes, and each eye is also a transparent bag full of eyes. There is something inherently weird, even disgusting, about beauty itself, and this weirdness gets mixed back in when we consider things in an ecological way. This is because beauty just happens, without our ego cooking it up.

Being Ecological by Timothy Morton, 2021, 50

Prin defamilarizare vorbim despre lucruri familiare într-un mod nefamiliar, determinându-ne să ne oprim și să luăm în considerare câte un fenomen, o situație puțin mai mult. Doar că fenomenul suntem noi și interacțiunea cu restul biosferei, cu „natura”. Defamiliarizarea este și un exercițiu de ecologie magică când vine vorba de antropocene/capitalocene. Ecologia magică investighează colaborarea și coexistența cu ființele non-umane. În cadrul atelierului ne-am propus să scriem povești ciudate despre lucruri familiare legate de natură și să legăm aceste povești de amulete, ca obiecte containere de sens ambiguu cu o putere ciudată ce ne mișcă imprevizibil. Am vizionat o serie de materiale legate de ecologia magică și realismul speculativ. Termenii cheie discutați dealungul atelierului au fost: intuție, defamiliarizare, modele mentale, ecologie, natură, wishfull thinking, control, încetinire, intenție, magic, ecologic.

Slow pedagogy metoda

Atelierul a fost gândit ca un detur de la educația de artă prin meditație spre realismul speculativ (filozofie contemporană) prin practica de creare de obiecte „cu o intenție magică” spre ecologie. Am ales acestă ciudată încrengătură de idei și practici pentru a ajunge într–o zonă a ambiguității percepției realității imediate umane și conțientizarea prezenței realității ființelor non-uman, ambiguitate întoarsă apoi pe toate părțile prin exerciții de scriere creativă, desen și cusut. Am ales în mod special cusutul datorită efortului care-l cere de concentrare și vizualizare (senzorial tactil), la care am adăugat și presiune intenției urmărite prin amuleta/obiectul textil realizat. De la început până la sfârșit jocul între concetrarea pe sine ca și corp viu, conștientizarea ambianței și a mediului înconjurător și practica artistică ca ecologie a fost întreținut subtil prin pașii urmați ca etape ale unui proces pedagogic încet (slow pedagogy). Slow pedagogies/ pedagogiile încete țin cont de ritmul fiecărut participant la educație, se dezvoltă în jurul ideii de te întâlnii cu lumea și de a întâlnii pe tine în această lume/relație cu lumea, focusarea pe corp și conștientizarea acestuia ca parte a lumii, o cunoaștere în profunzime cu toate riscurile care le implică, alegerea unor medote adaptate contextului fără constrângerea rezultatelor cuantificabile rapid, sunt ecologice și țintesc spre sustenabilitate, ale de multe ori strategii alterantive.

It is this misguided impatience that pushes education into
a direction where teachers’ salaries and even their jobs are made dependent upon their alleged ability to increase their students’ exam scores. It is this misguided impatience that has resulted in the medicalization of education, where children are being made fit for the educational system, rather than that we ask where the causes of this misfit lie and who, therefore, needs treatment most: the child or society. The educational way, the slow, difficult, frustrating, and weak way, may therefore not be the most popular way in an impatient society. But in the long run it may well turn out to be the only sustainable way, since we all know that systems aimed at the total control of what human beings do and think eventually collapse under their own weight, if they have not already been cracked open from the inside before.

Beautiful Risk of Education By Gert J. J. Biesta, 2013, 04

Constrângeri

  • fără telefon sau dispozitive mobile
  • încetinire
  • desculț/ă
  • descoperire pas cu pas
  • ritm propriu

Pașii au fost următorii:

  • exercițiu de meditație de focusare pe sunete
  • exercițiu de „grounding”
  • despre defamiliarizare și realism magic, ficțiune speculativă
  • încetinire prin găsirea unor aspecte nefamiliare în realitatea noastră imediată, folosind diferite moduri de exprimare (text, desen, fotografie)
  • prezentarea rezultelor în cerc
  • discuție despre antropocene, Timothy Morton, Ecology without nature, Dark Ecology, natură, ecologie, modele de gîndire și crearea realității și modificarea realității etc.
  • prezentarea lucrării „LPS Typographus Charm” din cadrul expoziției Acum, imboldul e să trăim! Ediția Timișoara | Now the impulse is to live! Timișoara Edition
  • amulete, remindere, obiecte textile realizate cu intenție (respiră, încetinește, observă, schimbă perspectiva, alege altceva, nu ne spune)
  • exerciții de croi, cusut, creație textilă
  • prezentare despre Timithy Morton
  • prezentare obiecte la final de atelier (unele finalizate, altele în lucru)

Reușite

  • exercițiile de meditație și grounding
  • discuția despre antropocene
  • textele scrise de participanți
  • inter-relaționarea

OK

  • exercițiile de cusut
  • discuția despre defamiliarizare

Mai trebuie să lucrez la astea

  • locația fiind Parcul Copiilor au fost momente agasante de clancsoane până la prânz ceea ce a distrus concentarea construită prim meditație, cu altă ocazie vom alege altă locație mai retrasă
  • va fi nevoie de o pregătirea mentală a participanților în avans și abordarea unor comportamente de conduită în cadrul grupului stabilite împreună înainte de începerea atelierului
  • obiectele finale nu au o calitate artistică/estetică datorită timpului scurt în care au fost realizare, focusul nu a fost pe creație ci pe transformare interioară și teorie

Bibliografie

Slow Knowledge. Early Childhood Research Art Writing – blog

Beautiful Risk of Education By Gert J. J. Biesta

Phenomenological Deconstruction, Slow Pedagogy, and the Corporeal Turn in Wild Environmental/Outdoor
Education.
by Phillip G. Payne & Brian Wattchow, Monash University, Melbourne, Australia

Dark Ecology. For a Logic of Future Coexistence by Timothy Morton